Hoe kan zo’n merk in de vergetelheid raken? Ooit was Simca het vierde grote automerk van Frankrijk, naast Peugeot, Renault en Citroën. Zonder glanzend imago, maar altijd populair en vaak zelfs visionair. Ruim 40 jaar geleden nam PSA het bedrijf over, kort daarna was het gedaan met Simca. In de achteruitkijkspiegel tekenen zich de contouren af van een turbulente geschiedenis.
De elegantie is verdwenen, wat resteert is de commercie. De nieuwbouw op de Champs Elysées nummer 115 heeft door zijn uitstraling geen airco nodig. Tegenwoordig zit hier een winkel in designkleding. Niets wat nog doet denken aan vroeger, toen hier, op een steenworp afstand van de Arc de Triomphe, het Simca-hoofdkantoor zat. Maar al is de naam op de gevel verdwenen, Simca hoort tot de meest levende dode merken van Frankrijk. In ons land is dat een tikje anders, maar ook onze binnensteden stonden ooit vol met Simca’s. Dat waren auto’s voor individualisten, auto’s waarmee iedereen uit de voeten kon. Zoals de Simca 1100 met zijn …