De V6 van Peugeot, Renault en Volvo ging langer mee dan gedacht

Wanneer Peugeot en Renault samen met Volvo een V8 ontwikkelen breekt er een olicrisis uit. In allerijl wordt de motor ingekort tot een V6, met een verkeerde blokhoek. Desalniettemin weet deze gemankeerde zescilinder het op een haar na een kwart eeuw vol te houden.

Peugeot en Renault sluiten in 1966 een overeenkomst voor de gezamenlijke ontwikkeling van onderdelen. Dit leidt in 1969 tot de ‘Française de Mécanique’ waarvoor in Douvrin een fabriek wordt opgezet. Naast een kleine viercilinder wordt er ook een 3,5 liter grote V8 ontwikkeld. In dezelfde periode werkt Volvo aan een motorenfamilie bestaande uit een viercilinder lijnmotor en een V8. Het Zweedse project loopt echter op niets uit en in april 1971 sluit Volvo zich aan bij Peugeot en Renault om gezamenlijk aan een V8 werken. Wanneer de ontwikkeling van de V8 zich al in een vrij ver gevorderd stadium bevindt, wordt het hele project op z’n kop gezet. Renault vindt de V8 niet echt ideaal voor de …

Lees verder…