Het GSE-label ken je ongetwijfeld nog van de Opel Commodore en de Monza. Anno 2022 schrijf je GSE als GSe en staat het niet voor Grand Sport Einspritzung (of later Grand Sport Injection, GSI), maar voor Grand Sport Electric. Het 'Electric'-deel daarvan is belangrijk, Opel past het label namelijk alleen toe op geëlektrificeerde modellen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Astra GSe waar het label mee tot leven wordt gewekt, een plug-in hybride aandrijflijn heeft.
Opel Astra Sports Tourer GSe
De Opel Astra was al te krijgen met een 180 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn. Technisch broertje Peugeot 308 is met dezelfde stekkerhardware te krijgen, maar wordt als GT Hybrid daarnaast ook met een 225 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn geleverd. Opel hangt diezelfde sterkere plug-in hybride techniek nu in de Astra GSe. Dat betekent: een 180 pk sterke 1.6 en een 110 pk sterke elektromotor, goed voor 225 pk en 360 Nm koppel. Uitgebreide technische specificaties geeft Opel nog niet vrij, al zijn de 7,5 tellen die de Peugeot 308 GT Hybrid 225 voor de o-100-sprint nodig heeft, ongetwijfeld indicatief voor wat de Astra GSe in huis heeft. Ook de stationversie van de Astra, de Astra Sports Tourer, komt er als GSe. Achterin de stekkerversies ligt een 12,4 kWh accu waar je zo'n 60 elektrische kilometers uit perst.
De Astras GSe liggen een centimeter dichter tegen het asfalt en de dempers zijn straffer afgesteld dan die van de minder potente versies. Ook het ESP-systeem is voor de GSe-versies anders afgesteld. Vanbuiten herken je de sportieve versies voornamelijk aan de 18-inch wielen waarvan het ontwerp is geïnspireerd aan de exemplaren onder de Manta GSe. Daarnaast geeft Opel de GSe's aangepaste en met meer zwarte delen ingevulde bumpers en een stel GSe-badges. In het interieur vind je met alcantara beklede sportstoelen. Prijzen hebben we nog niet.
Opel Astra GSe is nieuwe sportieve plug-in hybride
