De dagen van de verbrandingsmotor lijken geteld. Zelfs bij supersportwagens krijgt de elektromotor steeds meer voet tussen de deur. Maarrr … als de nood het hoogst is, is de redding nabij. De auto-industrie blijft technologie ontwikkelen waarmee het afscheid van de benzinemotor afgewend kan worden, of op z’n minst uitgesteld. Gelukkig maar. Dit keer is het Maserati dat met Formule 1-technologie de ontsteking naar een hoger plan tilt voor meer prestaties, zonder met de regelgeving in de knoop te komen.
Of het een achterhoedegevecht is voor een stel verstokte petrol heads of niet, in de eeuwige spagaat tussen prestaties enerzijds en regelgeving anderzijds is het dit keer Maserati dat aan een nieuw hoofdstuk begint. De ingenieurs uit Modena laten de compleet nieuwe drieliter V6 achterin de Maserati MC20 met behulp van Formule 1-techniek presteren als een vierliter V8, terwijl uitstoot en verbruik juist verder teruggedrongen worden. Met zijn blokhoek van 90°, dry-sump smeersysteem, dubbele turbo’s en per cilinder zowel directe als indirecte inspuiting is de Nettuno gedoopte motor al best een …