Audi RS Q8 - BMW X5 M Competition - Dubbeltest

Terwijl sportieve auto’s in de kleinere segmenten door belastingen en CO2-eisen steeds meer sneuvelen, kan het in de dikste klasse allemaal niet op. Kopers kijken niet op een ton meer of minder en prefereren SUV’s tegenwoordig boven dikke limo’s. Het gevolg is de power-SUV. Een minder onlogisch concept dan het ooit was.

De tijd dat zulke dikke mastodonten een merkwaardig fenomeen waren, ligt al ver achter ons. We lachten ons dood om de BMW X6 en vervolgens kopieerden andere merken het concept van de SUV-coupé vanwege zijn succes. We spraken schande van de X6 M en inmiddels plakken de grote Duitse drie hun tuninglabel op elke SUV die ze hebben. Ere wie ere toekomt: Mercedes was er nog eerder bij, met modellen als de G65 en ML55 AMG. AMG was echter minder een autosportlabel dan BMW M, waardoor de X6 M destijds meer als heiligschennis voelde. De verkoopcijfers bewezen echter het ongelijk van alle naïeve vroeger-was-alles-beter-dromers, die het liefst zouden zien dat BMW terugging naar het bouwen van enkel …

Lees verder…